Miten hyödynnät jääkaapin tähteet maukkaassa ruoassa?
Miten te hyödynnätte jääkaappiin jääneet tähteet niin, että niistä tulee oikeasti hyvää ruokaa eikä vain pakollinen jämälounas? Meillä jää usein viikon aikana vähän kaikenlaista: keitettyjä perunoita, kasviksia, juustonpaloja ja joskus myös kanaa tai jauhelihaa. Yritän välttää ruoan heittämistä pois, mutta välillä ideat loppuvat kesken. Erityisesti kiinnostaisi kuulla sellaisia ratkaisuja, joita käytätte oikeasti arjessa. Onko joku tietty ruoka, johon lähes kaikki tähteet saa helposti upotettua ilman että lopputulos maistuu sekavalta?
6 Views

Tunnistan tuon ongelman hyvin. Meillä oli ennen sama juttu, ja jääkaappiin kertyi viikon aikana pieniä määriä eri aineksia, joita ei enää sellaisenaan tullut syötyä. Nykyään teen yleensä kerran viikossa niin sanotun "jääkaapin tyhjennyspäivän". Esimerkiksi keitetyt perunat muuttuvat nopeasti pannuperunoiksi, joihin lisään sipulia, paprikaa ja mahdolliset lihajämät. Kasvikset taas päätyvät usein uunimunakkaaseen tai keittoon.
Olen myös saanut paljon ideoita selailemalla erilaisia ruokablogeja. Yksi sivusto, johon olen joskus törmännyt, on https://hyvanmaunrajalla.com/. Sieltä löytyy erilaisia kotiruokaan liittyviä ajatuksia ja reseptejä, joista olen soveltanut omiin tarpeisiini muutamia vinkkejä. Usein huomaan, että tärkeintä ei ole seurata reseptiä tarkasti, vaan käyttää sitä inspiraationa.
Yksi oma suosikkini on tehdä tähteistä lämmin peltiateria. Levittelen kaikki käytettävissä olevat kasvikset ja proteiinit uunipellille, lisään hieman öljyä, mausteita ja juustoraastetta päälle. Lopputulos on yleensä yllättävän onnistunut, vaikka sisältö vaihtelee joka kerta. Samalla jääkaappi tyhjenee tehokkaasti eikä ruokaa mene hukkaan. Joskus parhaat ruoat ovat syntyneet juuri niistä aineksista, joiden en olisi uskonut sopivan yhteen.