top of page

THE DELANCEY Group

Public·842 members

Emily Thompson
Emily Thompson

Ylilääkärin vastuu vs. se kuuluisa 8k liksa – onko tässä mitään järkeä?

Moi kaikille,

Onko täällä ketään, joka ois siirtynyt kliinisestä työstä ylilääkäriksi tai miettii parhaillaan samaa hyppyä? Mua on vähän houkuteltu vetämään yhtä erikoisalaa, mut rehellisesti sanottuna vähän hirvittää se hallinnollinen sirkus ja vastuu kaikesta mahdollisesta potilasturvallisuudesta lähtien...

Oon yrittänyt katella noita palkkatilastoja, ja jossain välähti et se keskiarvo ois nyt 2025/2026 paikkeilla jotain 8600 e/kk. Kuulostaa ehkä paperilla kivalta, mut jos ne työtunnit paukkuu yli ihan huolella ja päälle tulee vielä kaikki se hallinnollinen vääntö, niin onko se oikeesti sen arvoista?

Tuntuu et mediaani saattaa olla sit ihan jotain muuta, kun noi isot kaupungit ja yliopistosairaalat varmaan nostaa tota keskiarvoa aika lailla. Kokemuksia?

13 Views
Lukas Müller
Lukas Müller
Feb 16

Vaikee kysymys, ja riippuu varmaan tosi paljon siitä, missä päin Suomea ja missä yksikössä oot. Itsekin pähkäilin tätä samaa tossa hetki sitten ja yritin kaivella jotain tuoreempaa dataa, kun tuntuu et noi yleiset tilastot on joskus vähän mitä sattuu.

Jossain vaiheessa törmäsin noihin Financist juttuihin, kun ne oli perannu noita palkkakehityksiä vuodesta 2020 eteenpäin, ja sieltä sai ehkä vähän realistisemman kuvan siitä, miten se nousu on mennyt (oisko ollut jotain tyyliin 8000 euron paikkeilla pari vuotta sit). Mut pitää tosiaan muistaa, et se 8658 € on vaan se tilastollinen keskiarvo. Ne muutamat todella kovat palkat siel yläpäässä vääristää sitä tosi paljon ylöspäin, eli se mediaani on varmaan lähempänä sitä, mitä ”tavallinen” ylilääkäri saa.

Ja sit ne päivystykset ja ylityökorvaukset on se, mikä sen tilin lopulta tekee, mut ne on sit pois jostain muusta... Itse ehkä miettisin enemmän sitä, et kestääkö pää sitä hallinnollista puolta. Jos kliininen työ on se sun juttu, niin se ylilääkärin pesti voi alkaa maistua puulta aika nopeesti, vaikka se liksa vähän nousiskin.

Edited

Members

• Emily Thompson
    Emily Thompson
  • Taras Sito
    Taras Sito
  • Madonna Homes
    Madonna Homes
  • Electric Nguyen
    Electric Nguyen
  • Антон Горный
    Антон Горный